Od poniedziałku  30.03.2020  zmieniamy formę przekazywania materiałów i zadań do pracy zdalnej – informacja drogą mailową.

 

Lekcje  – piątek –  27 marca 2020 r.

 

Język polski

Temat: Językowe demaskowanie rzeczywistości (StanisławBarańczak, Pan tu nie stał)

  1. Przyjrzyj się zdjęciu ze s.289 w podręczniku.

Przedstawia ono kolejki z czasów PRL-u.

  1. Obejrzyj film:

https://www.youtube.com/watch?v=mHWYMYffL6o

  1. Przeczytaj wiersz s. 289.
  2. Zapisz notatkę:

 

Osoba mówiąca

przedstawiciel grupy; przedstawiciel tłumu podporządkowany systemowi wypowiada się z pogardą,

nonszalancją, brakiem szacunku.

Adresat (bohater tytułowy – „pan, który tu nie stał”)

samotnik, indywidualista, outsider

nie wdaje się w dyskusję, słabo reaguje na słowne zaczepki, choć podejmuje próbę buntu („stawia się”), brakuje mu odwagi lub zdaje sobie sprawę, że stoi na z góry straconej pozycji.

Wniosek: odmowa współudziału staje się formą protestu.

 

  1. Barańczak to mistrz gry słownej. W jego poezji używa języka potocznego.

 

Dosłowne znaczenie związków frazeologicznych języka potocznego:

stać na czele, u steru – kierować czymś, przewodzić komuś, czemuś.

stać komuś na przeszkodzie, na zawadzie – przeszkadzać, utrudniać.

 stać na jakimś stanowisku, na gruncie czegoś – mieć pewien punkt widzenia, przyjmować jakąś zasadę, sądzić, uważać.

stać na uboczu, z boku – nie brać w czymś udziału, nie uczestniczyć w czymś.

stać nad grobem – być bliskim śmierci.

łzy stają komuś w oczach – ktoś jest bliski płaczu.

interesy, rzeczy, sprawy stoją dobrze / źle – interesy, rzeczy, sprawy przedstawiają się dobrze / źle.

brama stoi / drzwi stoją przed kimś otworem – ktoś jest gdzieś mile widziany, chętnie zapraszany.

 coś stoi przed kimś otworem – coś jest dla kogoś dostępne.

stać komuś (ością) w gardle – dawać się komuś we znaki, dokuczać komuś.

stać w ogniu: w płomieniach – palić się, płonąć gwałtownie, szybko.

kogoś stać na coś – ktoś ma pieniądze na coś, ktoś może zdobyć się na coś.

Interpretacja utworu:

kolejkowa kłótnia

Pan tu nie stał

nie stał pan za nami

na naszym czele / nie stał pan

nie stawiaj się pan

stawaj pan […] na szarym końcu

 

Głosy z kolejki:

nigdy nie stał pan za nami / murem – nie wspierał pan nas i nie popierał, nie stał / nie opowiedział się po naszej stronie;

na naszym czele / nie stał pan nigdy – nigdy nie kierował pan nami, nie przewodził nam, nie był naszym przywódcą;

żeby pan tu stał / obiema nogami na naszej ziemi – żeby pan zdecydowanie był po naszej stronie;

na stanowisku naszym też / pan nie stał – nie reprezentował pan naszego punktu widzenia, nie przyjął pan naszych

zasad (to sformułowanie pochodzi z nowomowy PRL-u);

nas na to nie stać – nie możemy sobie na to pozwolić, nie możemy do tego dopuścić, nie możemy się na to zdobyć;

(nasza ziemia) stoi przed panem otworem – jest dla pana dostępna, może się pan zaangażować;

stoi pan sobie na uboczu – nie bierze pan udziału, nie angażuje się pan, pozostaje pan bierny;

stawaj / pan w pąsach – niech się pan zarumieni ze wstydu, niech pan odczuje wstyd za swoją postawę;

nie stój pan w miejscu – nie robi pan postępów, nie posuwa się w działaniach, osiągnięciach;

nie stawiaj się pan – niech pan nie protestuje, pana sprzeciw nic nie pomoże;

stawaj / pan […] na szarym końcu – niech pan zajmie ostatnie miejsce, mało uprzywilejowaną pozycję.

  1. Wykonaj ćwiczenie 5. s. 290 w podręczniku.

 

Język angielski

Topic: Słownictwo związane z ‘Cudami natury’.

Hello everyone. How are you today? I hope that you are fine.

Praca na dziś:

  1. Student book ex.A p.106. Vocabulary: cave – jaskinia, cliff –klif –takie białe skały , coast- wybrzeże, Glacier – lodowiec, pond –staw, rainforest –las tropikalny, stream –strumień, Valley – dolina. – to przepisać do zeszytu i nauczyć się oraz podpisać obrazki czyli 1-sea, 2 – the sky ……. w zeszycie.
  2. Ex.B czytacie tekst What’s new? następnie znajdujecie w tekście zwroty, które pomogą Wam połączyć słowa 1-8 z a-b. Proszę wpisać je do zeszytu i przetłumaczyć na j. polski (też się ich nauczyć).
  3. Ex.C. Połączyć każde zdanie 1-8 ze zdaniami a-h tak aby powatało logiczne zdanie.
  4. Ponieważ testy na chwilę obecną nie są zagrożone to do zrobienia to zadanie 12 i 13 do zrobienia.

5.Uwaga!!! Zadanie 5-6 z wczoraj, zadanie 12-13 i zadanie B p.106 odsyłacie na maila do wtorku. Robicie to w Wordzie np. zadanie 12 . 12.1 f, 12.2 g itp. Zadanie B . 1- solar system-energia słoneczna. W temacie maila wpisujecie: J. angielski imię nazwisko i datę zajęć w tym przypadku 27.03.20

Zadanie 12 i 13 w załączniku.

angielski 27.03

 

Historia

Temat: Postalinowska odwilż. Mała stabilizacja.

Polecenia:

1.Zapoznać się z tematem lekcji z podręcznika.

3.Napisać, jakie były przyczyny i skutki wydarzeń październikowych 1956r.

 

WOS

Temat: Konstytucja jako najważniejszy akt prawny.

Witam Wszystkich.

Praca na dziś:

  1. Podręcznik strona 122 -125

Macie zapamiętać, że konstytucja to najwyższy akt prawny, że konstytucja to ustawa zasadnicza, pierwsza konstytucja na świecie została uchwalona w 1787r. w USA, druga to 3 maja 1791 w Polsce ( my uchwaliliśmy pierwsi w Europie).

2.Proszę przeczytać dlaczego Konstytucja ma wyjątkową pozycję.

  1. Zapoznać się z pojęciem preambuły, zadaniami Trybunału Konstytucyjnego.
  2. Do zeszytu przepisać ramkę ZAPAMIĘTAJ str.124 i w zeszycie zrobić zadania 1-4 str. 125.
  3. Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej to podaję tutaj link.

https://epodreczniki.pl/a/konstytucja-rzeczypospolitej-polskiej/D1GtYKfV2

 

Fizyka

Temat:  Wielkości opisujące fale mechaniczne.

  1. Przeczytać tekst „Jak i gdzie rozchodzi się fala mechaniczna” oraz „Wielkości opisujące fale” str. 172, 173 podręcznik.
  2. Wyjaśnij pojęcia: fala mechaniczna, długość fali, okres, częstotliwość i amplituda fali.
  3. Podaj związek (wzór) między prędkością v , długością fali  λ i częstotliwością fali.

Zadania należy wykonać  i przesłać do 01.04.2020r.

 

Chemia       

Lekcja

Temat: Porównanie właściwości alkanów.

  1. Wspólne cechy alkanów:
    a) mniejsza gęstość od wody
    b) nie rozpuszczają się w wodzie
  2. Stany skupienia alkanów:

Od C1 –C4   gazy (1,2 –liczba atomów węgla w cząsteczce)

Od C5 –C15 ciecze

Od C16 –ciała stałe

  1. Reakcje spalania
  2. a) całkowite do CO2 i H2O

niecałkowite do CO lub C i wody

  1. Właściwości benzyny

-ciecz bezbarwna o charakterystycznym zapachu,

-palna, opary benzyny są wybuchowe,

-nierozpuszczalna w wodzie,

– pływa po powierzchni wody.

Praca domowa:

Odpowiedz na pytania:

1) Dlaczego benzyna nie rozpuszcza się w wodzie?

2) Dlaczego benzyna po wlaniu do wody pływa po jej powierzchni?

 

Informatyka

Praca samodzielna ucznia

  1. Proszę przeczytać.

Z podręcznika:

Temat 11. Tworzenie prezentacji multimedialnej.

Temat 12. Historia i rozwój informatyki.

  1. Proszę dokończyć samodzielnie prezentację multimedialną w PowerPoint wykonywaną podczas zajęć w szkole (w ramach możliwości).

Zachęcam do odwiedzenia strony https://www.migra.pl/

Szczególnie polecam stronę   https://dlaucznia.migra.pl/ – na tej stronie ( po wybraniu odpowiedniej klasy – podręcznika)  znajdziesz zakładki:

  • Praca samodzielna
  • Pliki ćwiczeniowe – znajdują się przykładowe ćwiczenia do danego tematu. Są  one w  Microsoft Office lub LibreOffice (można go z Internetu pobrać bezpłatnie)
  • Podręcznik online
  • Program Baltie – są tam przykładowe filmiki, oraz linki http://baltie.com/pl/ do darmowego pobrania programu na własny komputer.
  • Program Scratch – są tam przykładowe filmiki, oraz linki https://scratch.mit.edu/ do darmowego pobrania programu na własny komputer (można się logować praca lub nie (wtedy na dole zakładka Wsparcie, następnie pobierz.

 


 

Lekcje  – czwartek 26 marca 2020 r.

Język polski

Zadania na 25 i 26 marca 2020

Temat lekcji (2 lekcje): Gry i zabawy językowe na widokówkach z tego świata. Jak czytać wiersze Barańczaka?

  1. Przeczytaj ze zrozumieniem tekst z podręcznika ze s. 295- 299.
  2. Wykonaj zad. 1 s. 300

Wskazówka: Rozwiązania są ukryte w wyrazach pisanych w tekście pogrubioną czcionką.

  1. Napisz 2 argumenty na to, że poezję Barańczaka można nazwać ilustracją Polski XX w.
  2. Dla chętnych: 2. s. 300

 

Język angielski

Topic: Ćwiczenia  kształtujące umiejętności rozumienia tekstu pisanego „ Danger at the ends of the Earth”.

Hello everyone. How are you today? I hope that you are fine.

Praca na dziś:

  1. Ćwiczeniówka str/page.76 mamy tekst „ Danger at the ends of the Earth”. Proszę tekst przeczytać akapit po akapicie zastanawiając się o czym mówi każdy akapit.
  2. Następnie rozwiązujecie znajdujący się poniżej  Skills Booster. Macie odpowiedzieć na pytania dotyczące tekstu.
  3. Do zrobienia macie dwa zadania egzaminacyjne 5 i 6 (w załączniku). Jutro dostaniecie kolejne będzie to do odesłania na maila.

J ang 8 zad

 

Język rosyjski

Zdrowy styl życia – utrwalenie słownictwa.

 

Słownik do filmu:

Чихать  [cichat’] [apostrof oznacza miękki znak, czyli t wymawiamy miękko] – kichać

Кашель [kaszel’] – kaszel

Прыгать [prygat’] – skakać

Простудиться [prastuditsa] – przeziębić się

Лечить [liecit’] – leczyć

 

Zasady zdrowego trybu życia (ЗОЖ – ЗДОРОВЫЙ ОБРАЗ ЖИЗНИ):

-делать зарядку по утрам [dielat’ zariadku pa utram] – gimnastykować się o poranku

-надо помнить, что вкусное не всегда полезное [nada pomnit’ szto wkusnoje nie wsiegda palieznoje] – trzeba pamiętać, że to co dobre nie zawsze jest zdrowe

-полезное питание [polieznoje pitanije] – zdrowe odżywianie:

Фрукты [frukty] – owoce

Овощи [owości] – warzywa

Супы и каши [supy i kaszy] – zupy i kasze

Мясо и рыба [miaso i ryba] – mięso i ryby

Молочная пища [moloćnaja piścia] – produkty mleczne

– режим питания нарушать нельзя [rieżym pitanja naruszat’  niel’zja] – nie wolno zmieniać  zasad odżywiania

-гигиена [gigjena] – higiena

-закаливание [zakaliwanje] – hartowanie się

Matematyka

Temat:  Równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą-powtórzenie dotyczące rozwiązywania równań.

  1. Powtórzyć i zapisać w zeszycie  etapy rozwiązywania równań.
  2. Przykłady i sposoby rozwiązywania równań znajdziesz na stronie

https://pistacja.tv/film/mat00400-rozwiazywanie-rownan-podsumowanie?playlist=281

  1. Rozwiązać zadania 12,13/ str. 201 podręcznik.
  2. Dla chętnych zad. 13a/str.201 podr.

Zadania należy wykonać  i przesłać do 29.03.2020r.

 

Geografia

Temat: Ameryka na mapie.

  1. Prześlij na e- mail wykonane ćwiczenia 1-3 str. 95
  2. Zapisz do zeszytu i naucz się wskazywać na mapie:

Niziny: Zatokowa, Atlantycka, Orinoko, Amazonki, La Platy;

Wyżyny: Brazylijska, Gujańska, Patagońska, Wielkie Równiny,;

Góry: Kordyliery, Appalachy, Andy;

Wyspy i archipelagi: Grenlandia, Ziemia Baffina, Bahamy, Wielkie Antyle, Galapagos, Falklandy;

Półwyspy: Jukatan, Floryda, Półwysep Kalifornijski, Alaska, Labrador;

Morza: Morze Karaibskie, Morze Sargassowe, Morze Baffina, Morze Beauforta;

Zatoki: Zatoka Meksykańska, Zatoka Hudsona.

 

Religia

Temat: Ofiara naszego zbawienia.

1. Przeczytaj tekst ze str. 282 – 285.
2. Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=MW2DniJvesY
3. W zeszycie odpowiedz na pytanie: Jakie dni tworzą Triduum Paschalne i czego są pamiątką?

 

Wychowanie fizyczne

Temat: Doskonalenie układu tanecznego poznanego na lekcji.

Youtube: Tańcz  z nami – instruktorami –Tańcz, tańcz …
https://www.youtube.com/watch?v=CYvrLNNRtTc

 


 

Lekcje  – środa 25 marca 2020 r.

Język polski

Zadania na 25 i 26 marca 2020

Temat lekcji (2 lekcje): Gry i zabawy językowe na widokówkach z tego świata. Jak czytać wiersze Barańczaka?

  1. Przeczytaj ze zrozumieniem tekst z podręcznika ze s. 295- 299.
  2. Wykonaj zad. 1 s.300

Wskazówka: Rozwiązania są ukryte w wyrazach pisanych w tekście pogrubioną czcionką.

  1. Napisz 2 argumenty na to, że poezję Barańczaka można nazwać ilustracją Polski XX w.
  2. Dla chętnych: 2. s. 300

 

Język angielski

Topic: Kształcenie umiejętności rozumienia tekstu pisanego „ Cities beneath the sea”

Hello everyone.  I hope that you are okey.

Praca na dziś:

  1. Podręcznik str.104 jest czytanka o Wielkiej Koralowej/ The Great Barrier Reef in Australia.
  2. Zapoznajcie się i nauczcie słownictwa z tabeli Word Focus.
  3. W tabelce Skills Booster odpowiedzcie na pytania dotyczące tekstu.
  4. https://www.youtube.com/watch?v=61RzwbaSoeU – tutaj jest link do 3 minutowego filmiku o rafie koralowej.

Good luck

Majewska

P.S . Homework will be next time J

 

Matematyka

Temat:  Równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą- powtórzenie podstawowych pojęć

  1. Powtórzyć pojęcia: niewiadoma, równania równoważne, rozwiązanie równania, liczba rozwiązań równania, równanie z jedną niewiadomą, wielkości wprost proporcjonalne.

Potrzebne informacje na stronie:

https://epodreczniki.pl/a/slowniczek/DtiDjeFq

  1. Przeanalizować przykłady 1,2,3/str.198, 199 podręcznik.
  2. Wykonać zadania testowe 1,2,4,6,10/ str. 199,200 podręcznik.

Zadania należy wykonać  i przesłać do 26.03.2020r. Jako dowód pracy, proszę przesłać odpowiedzi do zadań testowych.

 

Fizyka

Temat: Fale mechaniczne.

  1. Przeczytaj uważnie tekst „Jak powstaje fala mechaniczna” -podr.str.172.
  2. Wykonaj doświadczenie 40/str.172.
  3. Zapisz w zeszycie wyniki obserwowanego doświadczenia.

Termin wykonania zadania: 26.03.2020r.

 

Biologia

Temat: Ekosystem
Proszę zapoznać się z wiadomościami w podręczniku( str.116-120) i na ich podstawie stworzyć
w zeszycie notatkę wg punktów:
1) Wyjaśnić pojęcia: ekosystem, biocenoza, biotop.
2)Rodzaje ekosystemów (naturalne, sztuczne)  wraz z przykładami.
3) Sposoby wykorzystania ekosystemów przez człowieka.
4) Sukcesja ekologiczna i jej rodzaje: a)sukcesja pierwotna, b) sukcesja wtórna.
Ćwiczeniówka – ćwiczenia do wykonania: 2 str.69, ćwiczenia 6 str.71.

 

Wychowanie fizyczne

Doskonalenie układu tanecznego poznanego na lekcji wychowania fizycznego- można skorzystać z youtube: Tańcz  z nami – instruktorami –Tańcz, tańcz …
https://www.youtube.com/watch?v=CYvrLNNRtTc

 

—————————————————————————–

Język polski

Wykonaj ćwiczenia powtórzeniowe z zeszytu ćwiczeń „Sprawdź się przed egzaminem” str. 242-255.
Napisz rozprawkę na temat: „Spotkania, które zmieniają życie bohatera”, odwołaj się do lektury obowiązkowej i innego utworu literackiego.
Egzamin ósmoklasisty ze strony cke.gov.pl w zakładce: arkusze.

Język angielski

Utrwalanie wiadomości dotyczących czasów Past simple i Past continuos, konstrukcji Used to, be used to (podręcznik str. 91, 95) oraz słownictwo z działu szóstego, writing strona 166, wykonać ćwiczenia ze stron 66-75 – ćwiczeniówka.
Na kartce napisać ćwiczenie G ze str. 99 z podręcznika.
Wykonać archiwalny egzamin ósmoklasisty zamieszczony na stronie cke.gov.pl w zakładce: arkusze.

Język rosyjski

Uczniowie mają za zadanie obejrzeć krótki filmik, który znajdą pod linkiem:
oraz napisać krótkie streszczenie w języku polskim, starając odpowiedzieć w nim na pytanie: Jakie są zasady prowadzenia zdrowego trybu życia?

Film jest w języku rosyjskim, streszczenie piszemy po polsku.

Historia

Utrwalenie wiadomości – dział IV.

Matematyka

Powtórzenie wiadomości – wyrażenia algebraiczne.
Zad. 8-25 str. 196,197 podręcznik.
Przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty – arkusz zadań egzaminacyjnych – „Procenty” (str. 34-43)
Rozwiąż egzamin ósmoklasisty zamieszczony na stronie cke.gov.pl w zakładce: arkusze.
Uzupełnić brakujące ćwiczenia.

Fizyka

Powtórzenie wiadomości – magnetyzm.
zad. 1, 2, 3, 4 str. 151, 152.

Biologia

Powtórzenie i utrwalenie wiadomości: Antagonistyczne i nieantagonistyczne zależności między gatunkami.

Chemia

Zadania powtórzeniowe z podręcznika do chemii:
Zadanie 1 str 16, Zadanie 3 str 16, Zadanie 2 str 44, Zadanie 5 str.44

Geografia

Utrwalenie wiadomości z działu „Afryka”.
Temat: Ameryka na mapie.
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 3 str. 95 do zeszytu.

Informatyka

Praca samodzielna ucznia

  1. Proszę przeczytać.

Z podręcznika:

Temat 11. Tworzenie prezentacji multimedialnej.

Temat 12. Historia i rozwój informatyki.

  1. Proszę dokończyć samodzielnie prezentację multimedialną w PowerPoint wykonywaną podczas zajęć w szkole (w ramach możliwości).

Religia

Temat: Reformacja i reforma katolicka w Polsce. (str. 171-176).
Odpowiedz pisemnie na pytanie 1 ze str. 176.

Kategoria: Bez kategorii