,,Od czytania do rysowania ” innowacyjny program czytelniczy dla klas I-III
Data rozpoczęcia i przewidywany czas innowacji:
od 20 września 2019 r. do 15 grudnia 2019 r.
- Uzasadnienie potrzeby innowacji.
Głównym celem innowacji jest rozbudzanie zainteresowań czytelniczych wśród dzieci jak i dorosłych a pośrednio także rozwój mowy, pamięci, wyobraźni i koncentracji uwagi. Zapewnienie dzieciom częstego kontaktu z literaturą dziecięcą, która jest inspiracją do rozwijania zdolności recytatorskich, aktorskich i plastycznych naszych wychowanków. Równie ważnym celem jest nawiązanie współpracy pomiędzy uczniem a domen rodzinnym dzieci, zaproponowanie rodzicom alternatywnego sposobu spędzania wolnego czasu z dzieckiem.
Do napisania tej innowacji przyczyniły się przede wszystkim zaobserwowane coraz większe problemy, jakie uczniowie mają:
- z czytaniem ze zrozumieniem,
- z uważnym słuchaniem tekstu i umiejętnością budowania krótkich wypowiedzi,
- z korzystaniem ze źródeł informacji takich jak słowniki i encyklopedie,
- prawidłową pisownią wyrazów,
- formułowaniem krótkich notatek,
- z właściwym korzystaniem z zasobów internetowych,
- z systematycznym czytaniem książek,
- z rozwijaniem wyobraźni literackiej,
- z praca w grupie.
Czytanie pełni niezwykle ważną rolę w rozwoju dziecka – pobudza wyobraźnię, uczy samodzielnego myślenia, ćwiczy pamięć i koncentrację. W realizację tego programu przystąpiliśmy do udział w Ogólnopolskim Konkursie Edukacyjnym „Szkolne Przygody Gangu Słodziaków sieć sklepów Biedronka, świadoma wagi tego tematu, aktywnie wspiera inicjatywy na rzecz czytelnictwa wśród najmłodszych i ich rodziców. Szkoła otrzymała książki „Co się stanie na leśnej polanie, czyli wesołe przygody Gangu Słodziaków” oraz pakiety materiałów informacyjnych i motywacyjnych, które pomogą zachęcić dzieci i ich rodziców do codziennego czytania.
Innowacja realizowana będzie podczas zajęć edukacyjno – wychowawczych.
- Cel działania:
- Wprowadzenie dzieci w świat literatury.
- Budzenie zaciekawienia książką.
- Kształcenie nawyków czytelniczych, nabywanie nawyku dbania o książki
i szanowania ich. - Kształcenie nawyków czytelniczych, nabywanie nawyku dbania o książki.
- Zapobieganie uzależnieniu od telewizji i komputerów.
- Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
- Rozwijanie i poszerzanie wiedzy o świecie.
- Rozbudzanie wyobraźni.
- Budowanie więzi między rodzicem i dzieckiem.
- Prace różnych technikach plastycznych.
III. Metody:
- podające, werbalne (oparte na słowie): praca z książką, metody głośnego czytania, rozmowa, słuchanie utworów literackich, nauka tekstów, pogadanki, dyskusje, objaśnianie, opis, instrukcje słowne, praca z tekstem, ćwiczenia językowe,
- poglądowe (oparte na obrazie) – pokaz, film, ekspozycja, oglądanie książek, czasopism, ilustracji, zdjęć, wystąpień rówieśników,
- wycieczki i wyjścia tematycznie,
- twórczego rozwiązywania problemów (oparte na samodzielnym dochodzeniu do wiedzy) – metoda samodzielnych doświadczeń, metoda zadań stawianych do wykonania, dyskusja.
- Formy realizacji:
- indywidualna
- zespołowa
- zbiorowa
- Plan działań:
Nr | Formy realizacji | Termin wykonania | Odpowiedzialni |
1. | Przedstawienie innowacyjnego programu zapoznanie z celem, działaniami, efektami. | 20 września 2019 | Wychowawcy
klas I-III
|
2. | Ogólnopolski Dzień Czytania Dzieciom – głośne czytanie książki. | 5 października 2019 | Wychowawcy
klas I-III |
3. | Codzienne czytanie dzieci w domu przez 10 minut | 21 dni | Rodzice |
4. | Wykonanie klasowych prac plastycznych,, Magiczne drzewo’’ | październik | Wychowawcy
klas I-III |
5. | Dzień Postaci z książki – turniej wiedzy, konkurs plastyczny | październik 2019 | Wychowawcy
klas I-III |
6. | Wyjazd do teatru spotkanie ze sztuką | 12 grudnia | Wychowawcy
klas I-III |
- Procedury osiągania celów:
Zamierzone cele zostaną osiągnięte poprzez:
- codzienne głośne czytanie fragmentów książki przez dzieci, nauczycieli, rodziców
i starszych kolegów; - organizowanie sytuacji inspirujących dzieci do wyrażania przeżyć związanych
z treścią przeczytanego utworu – ekspresja plastyczna; - zorganizowanie galerii prac plastycznych;
- prezentowanie książek w kącikach czytelniczych;
- lekcje biblioteczne;
- organizowanie konkursów (plastycznego, czytelniczego);
- gazetki promujące czytelnictwo;
VII. Przewidywane osiągnięcia uczniów:
Po realizacji niniejszego programu uczeń:
- podniesie umiejętności „pięknego” głośnego czytania
- wymieni kilka tytułów przeczytanych książek;
- uważnie słucha głośnego czytania przez nauczyciela, rodziców, starszych kolegów;
- opowie fragment poznanych przygód bohaterów;
- wymyśli kolejne przygody bohaterów;
- czyta ulubione książki dla dzieci.
VIII. Ewaluacja
Opracowany program poddany będzie ewaluacji. Do zebrania opinii na temat przeprowadzonych zajęć przeprowadzony będzie wywiad. Efekty podjętych działań prezentowane będą poprzez różne formy:
- kąciki czytelnicze
- gazetki
- wystawy prac konkursowych;
- zdjęcia
- udział w konkursie
- statystykę wypożyczeń
- zdobycie certyfikatu za udział w Ogólnopolskim Konkursie Edukacyjnym