Program zajęć innowacyjnych  ,,Matematyka da się lubić”

Autor: Magdalena Stolarska

Rodzaj innowacji: programowo-metodyczna.

Czas realizacji: 02.09.2019 r.  – 26.06.2020 r.

 

Uzasadnienie realizacji innowacji:

Przyczyną opracowania i wprowadzenia innowacji była potrzeba wzmocnienia  pracy z uczniami o  specjalnych potrzebach edukacyjnych – mającymi trudności w nauce matematyki.

W każdym zespole klasowym oprócz uczniów uzdolnionych matematycznie są uczniowie

przeciętni i wreszcie tacy, którzy mają duże problemy z opanowaniem wiadomości matematycznych.

Program ten jest napisany z myślą o uczniach, dla których matematyka jest nauką trudną. Uczniowie bojąc się matematyki nie lubią jej i nie uczą się jej i tym sposobem mają coraz większe zaległości. Wynikiem tego jest strach przed każdą lekcją i negatywna ocena. Brak wiary we własne siły jest najgorszym wrogiem ucznia. Można zmienić ten stan, jeśli w odpowiednim czasie dziecko otrzyma pomoc.

Program innowacji będzie realizowany na zajęciach  wyrównawczych z matematyki podczas 2 godzin  tygodniowo.

Cel ogólny innowacji:

Oryginalność innowacji polega na tym, że dodatkowe zajęcia z matematyki odbywałyby się także poza salą lekcyjną, np.: w banku, w kuchni, w sklepie, na terenie placu szkoły, gdzie można przeprowadzić pomiary i obliczenia, a zgromadzony materiał wykorzystywać na lekcjach matematyki. Uczniowie będą zbierać dane w formie ankiet i tworzyć wykresy i diagramy, ilustrujące zebrane informacje. Wyniki swojej pracy zaprezentują na gazetce ściennej. Zajęcia te od lekcji w klasie różnią się tym, że obejmują szerszą tematykę poznawczą, większy teren, znacznie dłuższy czas. Matematyka przestaje być wiedzą abstrakcyjną, gdy uczniowie zamiast zwykłych liczb, np.: liczą pieniądze. Zbliżenie treści zadania do sytuacji z życia wziętych sprawia, że dzieci szybciej zaczynają rozumieć polecenie, łatwiej liczą i więcej zapamiętują. Dziecko często nie dostrzega i nie rozumie otaczającej rzeczywistości, dlatego trzeba nauczyć go zauważać wartości tego, czego uczy się w różnych obszarach naszego życia. Ukazanie przydatności matematyki i jej narzędzi pozwoli uczniom lepiej doceniać wartość zdobywanej wiedzy. Tematyka, wokół której budowane będą sytuacje matematyczne, np.: skala i plan, wyrażenia dwumianowane, jednostki masy i długości, prędkość, droga, czas, statystyka, figury przestrzenne, zakupy, pomogą uczniom dostrzec związki matematyki z najbliższym środowiskiem. Otoczenie bliższe i dalsze szkoły, oglądane i badane w czasie zajęć w terenie ukazuje mnóstwo sytuacji, obiektów i przedmiotów, przez co wzbogaca umysł ucznia wiedzą – i to trwałą, bo związaną z silnymi wrażeniami i przeżyciami. Wszystko to budzi zainteresowania uczniów, zachęca do myślenia i wykonywania pracy umysłowej. Zorganizowane przebywanie uczniów poza szkołą uczy współżycia i współpracy w świadomej dyscyplinie, rozwija zaradność, sprzyja wyrabianiu aktywnych postaw matematycznych. Zaproponowane tematy będą atrakcyjne poznawczo i użyteczne dla uczniów oraz będą wymuszały ich wielostronną aktywność poznawczą.

Finałem zajęć będzie zorganizowanie przez uczestników zajęć rozgrywek matematycznych dla uczniów, które zostaną przeprowadzone podczas obchodów Dnia Dziecka w czerwcu 2020 r.

Cele szczegółowe:

– Wzrost zainteresowania matematyką wśród uczniów.

– Rozwijanie logicznego myślenia.

– Kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem matematycznym.

– Ćwiczenie umiejętności czytania ze zrozumieniem.

– Kształtowanie umiejętności stosowania matematyki w sytuacjach praktycznych, dostrzegania

prawidłowości matematycznych w różnych dziedzinach życia codziennego.

– Pogłębienie więzi koleżeńskich  poprzez współpracę i zdrową rywalizację.

 

Założone do uzyskania efekty:

– nastąpiły pozytywne zmiany w zakresie efektów kształcenia,

– ukazano inny obraz spostrzegania matematyki,

– uczniowie łatwiej osiągają pozytywne wyniki w nauce,

– uczniowie nabyli umiejętność rozwiązywania podstawowych problemów z życia codziennego za pomocą działań matematycznych.

Opis planowanych działań:

Uczniowie będą utrwalać wiadomości oparte na założeniach   programu Matematyka  (wyd. „Mac”) oraz doskonalić umiejętności matematyczne niezbędne w życiu codziennym. Będą mogli się wykazać na płaszczyźnie artystycznej poprzez wykonywanie prac manualnych (bryły obrotowe, graniastosłupy). Będą korzystać z zasobów internetowych, z programów  komputerowych, tablicy interaktywnej, ćwiczeń interaktywnych,  gier dydaktycznych i pomocy dostępnych w szkole.

Ewaluacja:

Ewaluacja działań innowacyjnych prowadzona będzie przez cały okres trwania programu.

Dokonana zostanie poprzez:

– Przeprowadzenie  ankiet ewaluacyjnych dla uczniów i rodziców;

– Dorobek uczestników zajęć zaprezentowany na wystawkach;

– Potwierdzenia sukcesów uczniowskich w pozytywnych ocenach szkolnych

– Naturalną formą ewaluacji będzie poziom zadowolenia dzieci z własnych dokonań i umiejętności rozwiązywania problemów matematycznych z życia codziennego.

-Zorganizowanie przez uczestników zajęć rozgrywek matematycznych dla uczniów, które zostaną przeprowadzone podczas obchodów Dnia Dziecka w czerwcu 2020 r.

 

…………………………………

Opracowała:

Kategoria: Archiwum 2019/2020