Innowacja pedagogicza – Z darami natury świat nie jest ponury.

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

„Z darami natury świat nie jest ponury! Ogólnopolski Projekt Edukacyjny”
Czas trwania: 20 września 2022r – 31maja 2023r.
Rodzaj innowacji: programowo – metodyczna.

Innowacja będzie wdrażana na zajęciach lekcyjnych w oddziale zerowym ( 5 i 6 -latki) i oddziale przedszkolnym (3 i 4 -latki) w Publicznej Szkole Podstawowej im. Tadeusza Kierzkowskiego w Promnie.

Imiona i nazwiska autorów projektu: Adrianna Kamińska, Monika Rucińska.
Imię i nazwisko nauczyciela prowadzącego innowację: Marta Osińska, Małgorzata Szewczyk, Agata Kusak.

Materiały do prowadzenia zajęć pochodzić będą z zasobów własnych oraz zostaną udostępnione przez autorów projektu.

Opis zasadności wprowadzenia innowacji:
Edukacja przedszkolna to etap, którego zadaniem jest wszechstronny rozwój osobowości dziecka. To właśnie dziecko w wieku przedszkolnym jest ciekawe świata, który je otacza. Dlatego należy już od najmłodszych lat wykorzystać tę naturalną cechę młodego człowieka, żeby nauczył się obserwować uważnie świat przyrody i podziwiać jego piękno, aby dostrzegał związki przyczynowo – skutkowe zachodzące w przyrodzie, aby zrozumiał
powiązania człowieka z przyrodą i stał się odpowiedzialny za zmiany w środowisku. Okres ten cechuje szczególnie wielka plastyczność psychiki dziecka, wyrabiają się pewne nawyki, dlatego tak ważny jest bezpośredni kontakt z naturą, rzetelna wiedza o stanie naszego środowiska oraz zagrożeniach jakie niesie ze sobą współczesna cywilizacja. To przed szkołą stoi zadanie kształtowania świadomego stosunku do środowiska przyrodniczego, miłości i szacunku do różnorodnych form życia, właściwych i aktywnych postaw wobec przyrody i jej ochrony.

Cele innowacji:
Cel główny:
– Kształtowanie postaw ekologicznych u dzieci.
– Rozbudzanie kreatywności.
– Zapoznanie z ideą zero waste.
Cele szczegółowe :
– Poszerzenie świadomości ekologicznej .
– Kształtowanie postaw i nawyków korzystnych dla środowiska naturalnego.
– Racjonalne wykorzystywanie zasobów przyrody oraz utylizacji odpadów.
– Stworzenie sytuacji do bezpośredniego obcowania z przyrodą.
– Zapoznanie z różnymi technikami plastycznymi.
– Dostrzeganie emocjonalnej wartości środowiska przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej.
– Rozbudzanie wrażliwości na piękno przyrody.
– Przejawianie w stosunku do zwierząt życzliwości i troski.
– Rozwijanie wyobraźni twórczej i kreatywnego myślenia.
– Budzenie zaciekawienia otaczającym światem.
– Rozwijanie zdolności poznawczych.
– Poznawanie rzeczywistości przyrodniczej poprzez: odkrywanie, obserwowanie, eksperymentowanie.
– Wyrabianie właściwego stosunku do otaczającej przyrody.
– Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie.
– Dostrzeganie zależności pomiędzy środowiskiem naturalnym , a zdrowiem człowieka.
– Kształtowanie pozytywnych cech charakteru takich jak: empatia, gospodarność, oszczędność, chęć niesienia pomocy potrzebującym.
– Dostrzeganie i poznawanie zagrożeń cywilizacyjnych.
Efekty innowacji:
– Prezentacja wytworów dzieci w klasie.
– Sprawozdanie z realizacji projektu (arkusz ewaluacji, fotorelacja).

Kategoria: Bez kategorii