Program wychowawczy
PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
im. Tadeusza Kierzkowskiego w Promnie
,,Szlachetne wychowanie dzieci i młodzieży
to najlepsza inwestycja w dobrą przyszłość.’’
Wychowanie dzieci należy przede wszystkim do rodziców, a szkoła stanowi w tym względzie istotne wsparcie. Najważniejszą funkcję w wychowaniu człowieka pełni dom rodzinny, w którym kształtuje się jego charakter i system wartości. Działaniem nauczycieli w pracy wychowawczej jest wspieranie rodziców w wychowaniu dzieci. Naczelnym celem szkoły jest wychowanie młodego człowieka zgodnie z przyjętym systemem wartości w duchu miłości, mądrości , dyscypliny i szacunku dla innych.
W związku z powyższym istnieje konieczność kompleksowych działań wychowawczych wśród uczniów, które mogą być realizowane na podstawie poniższego Programu Wychowawczego.
Program Wychowawczy Publicznej Szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kierzkowskiego w Promnie został opracowany po wcześniejszym zdiagnozowaniu potrzeb uczniów i oczekiwań rodziców. Podstawą pracy każdego wychowawcy są klasowe plany pracy wychowawczej, w których zawarte treści są ściśle powiązane z Programem Wychowawczym Szkoły. Zadania wychowawcze zawarte w planach pracy wychowawców są zgodne z celami głównymi, a formy i metody pracy dostosowane do wieku i potrzeb wychowanków.
Podstawa prawna Szkolnego Programu Wychowawczego
Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. i jej nowelizacja przyjęta przez Sejm 19.03.2009r.
Rozporządzenie MEN z dnia 23 marca 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.
Rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Statut Szkoły.
I. ZAŁOŹENIA ORGANIZACYJNE PROGRAMU.
- Program obejmuje wszystkich uczniów i nauczycieli poprzez realizację zajęć edukacyjnych, godzin wychowawczych, zajęć pozalekcyjnych, imprez szkolnych i klasowych, a także rodziców poprzez uczestnictwo w życiu szkoły i realizacji jej zadań statutowych.
- Program realizowany jest na wszystkich możliwych płaszczyznach współdziałania i oddziaływania wychowawczego poprzez przygotowanie i realizację klasowych planów wychowawczych, poprzez różnicowanie metod i form, dostosowywanie ich każdorazowo do potrzeb, możliwości i sytuacji wychowawczej .
- Szkoła nasza ma być miejscem przyjaznego spotkania dzieci o różnym stopniu rozwoju emocjonalnego, psychicznego i fizycznego, a także ich rodziców, którzy czynnie wspierają jej działania.
- Szkoła jest placówką przestrzegającą praw dziecka, ucznia czyli praw człowieka, która stosuje różnorodne działania, aby w sposób adekwatny do potrzeb pomóc uczniowi mającemu trudności w opanowaniu podstawy programowej, w funkcjonowaniu szkolnym, społecznym, a także przyczynić się do rozwoju uzdolnień i zainteresowań uczniów. Szkołą, która kultywuje wśród uczniów tradycje patriotyczne, wie jak promować pozytywny wizerunek Polski.
II. ZADANIA SZKOŁY
1.Zadania szkoły jako środowiska wychowawczego:
- Zapewnienie opieki wychowawców nad prawidłowym, wszechstronnym rozwojem podopiecznych.
- Rozwijanie indywidualnych zainteresowań ucznia.
- Przygotowanie uczniów do życia w społeczności lokalnej.
- Integrowanie środowiska rodzinnego, rówieśniczego i szkolnego uczniów.
- Zapoznanie z regulaminem szkoły.
- Samorządność i demokracja uczniowska
- Budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji.
- Kształtowanie więzi z krajem ojczystym oraz poszanowaniem dla dziedzictwa narodowego.
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
- Kształtowanie tożsamości europejskiej.
- Stymulowanie i wspieranie rozwoju ucznia.
- Rozwijanie u uczniów postawy dbałości o zdrowie własne i innych ludzi.
- Walka z agresją.
- Kształtowanie kultury osobistej.
- Poprawa frekwencji uczniów na lekcji.
- Wychowanie uczniów do właściwego odbioru i wykorzystania mediów.
2. Zadania dyrektora:
- Dba o prawidłowe funkcjonowanie szkoły, o poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły, o kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole.
- Stwarza warunki do prawidłowej realizacji Konwencji Praw Dziecka oraz umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej.
- Czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego.
- Ma obowiązek organizowania spotkań szkoleniowych dla nauczycieli, umożliwiać udział w kursach pedagogicznych.
3. Zadania nauczycieli i pracowników szkoły:
- Warunkiem stawiania uczniowi wymagań jest wywiązywanie się samemu z obowiązków.
- Wszyscy nauczyciele wprowadzają do tematyki swojego przedmiotu elementy programu wychowawczego naszej szkoły.
- Każdy pracownik szkoły jest zobowiązany reagować na dostrzeżone dobro i zło w szkole i poza nią. Pozytywne zachowanie uczniów powinno być nagradzane i promowane.
- Zadaniem każdego pracownika jest czuwanie nad prawidłowym spędzaniem przerw przez uczniów.
- Nauczyciele – organizatorzy wycieczek i imprez szkolnych mają obowiązek współpracować z wychowawcami uczniów, którzy są ich uczestnikami.
4. Zadania wychowawcy:
- Jest zobowiązany do rozpoznania sytuacji wychowawczej uczniów i poinformowania uczących nauczycieli o trudnych przypadkach w tym zakresie.
- Opracowuje w oparciu o niniejszy program klasowy plan działań wychowawczych który przedstawia rodzicom na pierwszym spotkaniu w nowym roku szkolnym (załącznik nr 1).
- Opracowuje reguły współpracy w czasie zajęć- Kontrakt (wzór – załącznik nr 2)
- Podejmuje wysiłki zmierzające do wytworzenie prawidłowej atmosfery wspólnoty klasowej.
- Uczestniczy we wszystkich sytuacjach ważnych dla klasy ujętych w planie wychowawczym.
- Czuwa nad postępami w nauce i frekwencją ucznia, jest w stałym kontakcie z rodzicami, stara się poznać sytuacje pozaszkolne ucznia i je analizuje.
- Jest zobowiązany uświadomić rodzicom konieczność przebadania dzieci z trudnościami w nauce w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
- Systematycznie prowadzi dokumentację klasową.
- Ma obowiązek zapoznawania rodziców i uczniów z obowiązującymi w szkole przepisami, zmianami i wymogami.
- Powinien organizować klasowe zebrania rodziców.
5. Zadania rodziców:
- Rodzice mają obowiązek pisemnego usprawiedliwienia nieobecności ucznia w ciągu trzech dni od powrotu ucznia do szkoły.
- Rodzice powinni systematycznie kontrolować postępy swoich dzieci w nauce.
- Mają obowiązek dbać o odpowiedni strój i wygląd dziecka.
- Mają obowiązek wyposażyć uczniów w potrzebne przybory i materiały szkolne oraz zestaw podręczników.
- Rodzice ponoszą odpowiedzialność finansową za umyślne zniszczenie i kradzieże dokonane przez dzieci w szkole.
- Rodzice powinni współpracować ze szkołą, czynnie uczestniczyć w pracach, imprezach i uroczystościach na rzecz klasy i szkoły.
- Rodzice mogą liczyć na pomoc ze strony dyrektora i wychowawcy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
III. CELE WYCHOWAWCZE SZKOŁY
Cele główne:
- Wszechstronny rozwój ucznia we wszystkich sferach jego osobowości
intelektualnej, emocjonalnej, zdrowotnej, moralnej, duchowej.
- Przygotowanie do życia i aktywnego udziału w grupie i w społeczeństwie.
- Zapewnienie uczniom możliwości zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa szkoły podstawowej.
Cele szczegółowe:
- Przygotowanie uczniów do wyzwań współczesnego świata poprzez aktywność intelektualną, edukację multimedialną, naukę języków obcych i zachowań prospołecznych .
- Uświadamianie praw i obowiązków dziecka, ucznia, człowieka.
- Umożliwienie rozwoju własnych uzdolnień i zainteresowań.
- Dostrzeganie w każdym uczniu ukrytych możliwości oraz zdolności i rozwijanie ich, aby uczeń był kreatywny i miał świadomość większej wartości swoich działań twórczych.
- Kultywowanie tradycji europejskich, narodowych, religijnych, rodzinnych .
- Budzenie uczuć patriotycznych oraz zainteresowań przeszłością i teraźniejszością Polski.
- Rozwijanie wrażliwości na piękno przyrody i odpowiedzialności za jej ochronę.
- Kształtowanie odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie własne i rówieśników.
IV. WARTOŚCI WYCHOWAWCZE
- Kształtowanie zainteresowań i wrażliwości poznawczej na przejawy prawdy, dobra i piękna w świecie.
- Rozbudzanie wewnętrznej potrzeby uczenia się, odkrywania świata, badania relacji między różnymi zjawiskami i dziedzinami działalności człowieka.
- Uczenie samodzielności, odpowiedzialności za siebie i innych, szacunku wobec drugiego człowieka oraz tolerancji.
- Uczenie szacunku do tradycji, dóbr kultury i kształtowanie postaw patriotycznych.
- Kształtowanie wewnętrznej potrzeby doskonalenia się oraz umiejętności z nią związanych.
- Wspieranie w osiąganiu własnych celów życiowych poprzez rzetelną pracę.
- Rozwijanie aktywności społecznej.
V. PROPOZYCJE RAMOWEJ TEMATYKI DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH W KLASACH I – III, IV – VI .
Klasy I – III
- Samodzielność i praca nad sobą.
- Organizacja zespołu klasowego.
- Rzetelna praca.
- Czystość języka polskiego. Kultura słowa.
- Wrażliwość na krzywdę innych.
- Patriotyzm i poczucie wspólnoty lokalnej.
- Zdrowie i higiena.
- Kultura fizyczna.
- Czystość środowiska.
- Bezpieczeństwo.
- Współpraca z rodzicami i placówkami wspomagającymi szkołę.
- Kompensowanie deficytów rozwojowych uczniów.
Klasy IV-VI
- Wychowanie do życia społecznego.
- Bezpieczeństwo.
- Samodzielność i praca nad sobą.
- Tradycje. Patron szkoły.
- Patriotyzm i poczucie wspólnoty lokalnej.
- Rzetelna praca.
- Zdrowie i higiena.
- Wrażliwość na krzywdę innych.
- Czystość środowiska.
- Czystość języka polskiego. Kultura słowa.
- Turystyka i krajoznawstwo.
- Rozwiązywanie problemów i trudnych sytuacji.
VI. EFEKTY DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH – SYLWETKA ABSOLWENTA
Realizacja założonych w programie celów ma doprowadzić do ukształtowania ucznia, który w zakresie:
Rozwoju zdrowotnego:
- dba o zdrowie swoje i swoich rówieśników;
- aktywnie spędza wolny czas, kształtuje sprawność fizyczną;
- zna zagrożenia związane z nałogami;
- dba o środowisko naturalne;
- potrafi zadbać o bezpieczeństwo własne i innych ludzi;
Rozwoju intelektualnego:
- potrafi twórczo myśleć;
- planuje działania i przewiduje ich efekty;
- zna i rozwija swoje talenty, możliwości i zainteresowania;
- korzysta z różnych źródeł informacji;
Rozwoju emocjonalnego:
- potrafi dokonać samooceny;
- stara się akceptować siebie;
- potrafi radzić sobie w sytuacjach trudnych;
- wyraża w sposób asertywny swoje emocje;
- zna swoje prawa i potrafi z nich korzystać;
Rozwoju moralnego:
- rozpoznaje wartości moralne;
- dokonuje wyboru i hierarchizacji wartości;
- potrafi przyjąć odpowiedzialność za powierzone zadania i swoje czyny;
- komunikuje się z rówieśnikami i dorosłymi;
- dostrzega potrzeby własne i innych ludzi;
Rozwoju duchowego:
- zna zasady wiary i potrafi je stosować w życiu codziennym;
- doskonali się;
- wdraża w życie przyjęte ideały, korzysta z uznanych autorytetów;
- potrafi uczestniczyć w różnych formach kultury (kino, teatr, koncert, wystawa plastyczna, muzeum);
- wykazuje chęć poznawania ojczystego kraju i jego tradycji;
- potrafi wyrażać swoje przeżycia w formie literackiej, plastycznej, muzycznej;
- dba o swój wygląd zewnętrzny i estetykę pomieszczeń, w których przebywa.
VII.ZASADY WYKORZYSTANIA ZAPISÓW Z MONITORINGU DLA ZADAŃ WYCHOWAWCZYCH SZKOŁY.
- Zastosowanie monitoringu i rejestracji zwiększa bezpieczeństwo, komfort pracy i nauki uczniów oraz pracowników szkoły i osób pozostałych przebywających na terenie szkoły.
- Niewłaściwe zachowania uczniów, agresja fizyczna, wybryki, akty chuligaństwa, zastraszanie, niszczenie mienia szkolnego, kradzieże, wymuszania, wizyty osób postronnych niepowołanych, itp. są kontrolowane, dokumentowane i w razie konieczności odtwarzane.
- Zarejestrowane sytuacje mogą być wykorzystane do udowodnienia niewłaściwego zachowania się ucznia i obniżenia oceny z zachowania.
- Monitoring rozbudza świadomość samodyscypliny dotyczącej właściwego, kulturalnego zachowania się w miejscu publicznym, jakim jest szkoła.
- Za prawidłowe funkcjonowanie monitoringu odpowiedzialna jest osoba wyznaczona przez dyrektora szkoły.
VIII. NORMY ZACHOWANIA OBOWIĄZUJĄCE CZŁONKÓW SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ.
Uczniowie:
1. Zawsze są przygotowani do lekcji:
- przynoszą na zajęcia szkolne książki, zeszyty, przybory,
- systematycznie odrabiają prace domowe,
- nie spóźniają się na lekcje,
- w ciągu tygodnia usprawiedliwiają nieobecności,
2. Zachowują się kulturalnie i z szacunkiem:
- w szkole słuchają i wykonują polecenia nauczycieli i pracowników szkoły,
- odzywają się do innych kulturalnie i z szacunkiem,
- używają słów proszę, dziękuję, przepraszam,
- dyskutują kulturalnie, nie przerywają wypowiedzi starszego i kolegi,
- pomagają pokrzywdzonym, słabszym, potrzebującym,
- są tolerancyjni wobec innych,
- uznają czyjąś inność (okulary, tusza, wzrost),
- nie krzyczą i nie używają wulgaryzmów,
3. Nie stosują przemocy fizycznej, psychicznej i słownej:
- nie biją innych,
- nie namawiają do bicia,
- nie wyłudzają pieniędzy, nie kradną,
- nie wyśmiewają, nie przedrzeźniają, nie przezywają nikogo,
- nie wykonują samosądów,
- nie osądzają nikogo pochopnie i negatywnie,
- nie wyśmiewają uczniów uczących się dobrze i słabo,
- nie izolują nikogo, współpracują ze wszystkimi,
- nie popychają się,
- nie podkładają nóg kolegom i koleżankom,
- nie obmawiają nikogo,
- nie potępiają nikogo,
- kulturalnie zachowują się na terenie szkoły i poza nią,
4. Swoim zachowaniem, zabawami nie stwarzają zagrożenia dla siebie i innych:
- szanują swoje i cudze zdrowie (nie palą papierosów, nie piją alkoholu, nie zażywają narkotyków),
- nie kołyszą się na krzesłach,
- nie grają w piłkę na korytarzu,
- nie siadają na ławkach w klasie,
- nie trzaskają drzwiami,
- podczas przerw nie wychodzą poza teren szkoły,
- nie przesiadują w toalecie,
- nie rzucają kamieniami,
- nie rzucają w nikogo kulami śniegowymi, nie nacierają śniegiem,
5. Szanują sprzęt szkolny, swoją i cudzą własność oraz zieleń wokół szkoły:
- szanują sprzęt szkolny, tornistry własne i kolegów,
- w szatni biorąc kurtki własne, inne pozostawiają na swoich miejscach i nie przeglądają kieszeni,
- nie piszą po stolikach, szafkach, ścianach, murach, ani żadnym innym miejscu nie przeznaczonym do tego celu,
- szanują przyrodę, dbają o zieleń wokół szkoły i w szkole,
- nie niszczą gazetek,
- nie śmiecą, papiery wrzucają do kosza,
6. Wymienione normy zachowania obowiązują także w kinie, teatrze i na wycieczkach szkolnych.
7. O złym zachowaniu kolegów informują nauczycieli.
IX. SYSTEM MOTYWACYJNY W WYCHOWANIU
1. Sposoby i możliwości poprawy wizerunku ucznia:
- Wyraźne wyniki pracy nad sobą, np.: poprawa ocen, zaprzestanie spóźnień, opanowanie negatywnych agresji.
- Inicjatywa w różnorodnej działalności w czasie wolnym od zajęć.
- Systematyczna dbałość o klasę i pracownię.
- Systematyczna pomoc w bibliotece, itp.
- Systematyczna dbałość o otoczenie szkoły, zieleń itp.
- Pomoc koleżeńska udzielana systematycznie np. opieka nad uczniem słabszym w nauce.
- Dobry wpływ na kolegów.
- Szczególnie wyróżniająca kultura osobista/zachowanie się z godnością, szacunkiem w stosunku do kolegów, nauczycieli, pracowników szkoły, przez postawę słowa, strój itp.
X. ŚRODKI WYCHOWAWCZE
1. Rozmowa wychowawcza z uczniem:
- z wychowawcą,
- z dyrektorem.
2. Rozmowa wychowawcy z rodzicami:
- telefoniczna,
- z wezwaniem do szkoły,
- w obecności dyrektora szkoły.
3. Obniżenie stopnia z zachowania:
- jeden stopień,
- więcej niż jeden.
5. Naprawianie popełnionej winy lub wyrządzonej krzywdy.
6. Upomnienie wychowawcy wobec klasy.
7. Upomnienie lub nagana dyrektora .
XI. EWALUACJA PROGRAMU
Ewaluacja programu odbywać się będzie w postaci obserwacji, wywiadów, analizy zapisów w dzienniku oraz zeszycie pochwał i uwag.
Przebieg realizacji programu będzie sprawdzany przez cały okres trwania jego realizacji.
Załącznik nr 2
KONTRAKT
My uczniowie klasy ………………….. postanawiamy:
1.Systematycznie przygotowywać się do zajęć i wykonywać zadania domowe.
2. Pomagać sobie wzajemnie.
3. Z szacunkiem odnosić się do nauczycieli i pracowników obsługi.
4. Nie używać wulgaryzmów.
5. Nie używać przemocy przy rozwiązywaniu konfliktów.
6. O trudnych sytuacjach otwarcie informować wychowawcę.
7. Dbać o dobre imię klasy.
8. Troszczyć się o mienie szkoły.
9. W czasie przerw nie wychodzić poza teren szkoły.
10. Nie przynosić do szkoły tabletów, MP-4, ostrych i niebezpiecznych narzędzi, właściwie korzystać z telefonu komórkowego.