PROGRAM PROFILAKTYKI
PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
IM. TADEUSZA KIERZKOWSKIEGO
W PROMNIE
Program Profilaktyki uzupełnia program wychowawczy. Celem jest wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, wzmacnianie czynników ochronnych przy jednoczesnej redukcji czynników ryzyka. Formy i sposoby działań zakresu profilaktyki dostosowane są do wieku uczniów. Program ten kierowany jest do każdego ucznia, zarówno zdolnego jak i ze specyficznymi oraz specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, potrzebującego pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz materialnej. Program odpowiada na realne problemy i zagrożenia pojawiające się w szkole, klasie szkolnej i środowisku. Zakładamy, że dzięki naszemu zaangażowaniu każdy z uczniów poradzi sobie w trudnej sytuacji i osiągnie sukces zgodnie ze swoimi możliwościami.
Założenia szkolnego programu profilaktyki
- Aktywizacja i integracja uczniów przy realizacji wspólnych zamierzeń.
- Rozwój aktywności uczniów poprzez udział w planowaniu, organizowaniu i przygotowaniu wydarzeń ż życia szkoły (imprez klasowych, szkolnych, wycieczek, wyjść itp.)
- Podejmowanie działań na rzecz środowiska szkolnego poprzez udział w pracach zainicjowanych przez samorząd uczniowski, współorganizowanie imprez ogólnoszkolnych i charytatywnych.
- Uwrażliwienie na dostrzeganie potrzeb innych dzieci i dorosłych.
- Współdziałanie z rodzicami przy realizacji zadań wychowawczych.
- Promocja szkoły poprzez udział w konkursach, prezentowanie dorobku na forum szkoły i w środowisku lokalnym.
- Stworzenie warunków do rozwoju indywidualnych zainteresowań i uzdolnień uczniów.
- Dalsze diagnozowanie potrzeb uczniów i wspieranie ich indywidualnych dążeń i aspiracji.
- Dalsze monitorowanie zachowania i przeciwdziałanie przejawom niepożądanych zachowań.
- Ø Wspieranie rozwoju społecznego dzieci 5- letnich w grupie zerowej i 6 –letnich w klasie I.
- Ø Przygotowanie uczniów do przejścia na następnych etapów rozwoju ( II etap edukacji, gimnazjum).
Cele szczegółowe programu
- Zwiększenie bezpieczeństwa uczniów na terenie szkoły i poza nią
– Tworzenie warunków do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu dzieci na drodze i w szkole.
– Zapoznanie uczniów z normami zachowań uczniów w szkole oraz szczegółowymi kryteriami ocen zachowania.
– Bezpieczeństwo uczniów podczas przerw i imprez szkolnych.
– Uwrażliwienie uczniów na zagrożenia podczas drogi do i ze szkoły.
– Systematyczne uwrażliwianie uczniów na sytuacje stwarzające zagrożenie.
– Uczenie zasad postępowania w sytuacjach zagrożenia: pożar, atak,
– Uwzględnienie profilaktyki uzależnień: problem narkotyków, dopalaczy, papierosów, alkoholu, zachowań agresywnych.
- Ø Ograniczenie zachowań agresywnych i przemocy w szkole
– Diagnoza poziomu bezpieczeństwa w szkole.
– Uświadamianie uczniom, czym jest agresja i przemoc oraz jak sobie z nimi radzić.
– Wdrażanie działań na rzecz ograniczania agresji i przemocy, kształtowanie umiejętności asertywnych.
– Kształtowanie umiejętności zastępowania agresji, wnioskowania moralnego oraz kontroli emocji.
– Kształtowanie postaw troski o bezpieczeństwo własne i innych.
-Wzbudzanie empatii, tolerancji.
– Pedagogizacja rodziców.
- Ø Rozwijanie umiejętności współżycia społecznego
– Przedstawienie zasad i reguł współżycia w klasie i szkole.
– Edukacja prawna uczniów.
– Uwrażliwianie uczniów na potrzeby innych.
-Uwrażliwienie uczniów na akceptację odmienności.
– Integrowanie społeczności klasowej i szkolnej.
- Ø Rozszerzenie działań na rzecz propagowania zdrowego trybu życia
– Propagowanie zdrowego trybu życia.
– Popularyzacja aktywnych sposobów spędzania wolnego czasu.
– Uświadomienie konieczności zachowania higieny i ergonomii pracy.
– Kształtowanie nawyków dbania o zdrowie i higienę osobistą.
– Poszerzanie zainteresowań i wiedzy ucznia.
- Ø Profilaktyka uzależnień
– Asertywność.
– Profilaktyka palenia papierosów.
– Profilaktyka picia alkoholu.
– Profilaktyka narkomanii, lekomanii, uzależnienia od komputera.
– Rozpoznawanie sytuacji domowej wychowanków.
- Ø Podejmowanie działań mających na celu wzmocnienie motywacji do własnego rozwoju
– Uświadomienie uczniowi jego mocnych stron i możliwości.
– Rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów.
– Wskazywanie pożądanych wzorców zachowań.
– Zapobieganie nadmiernej absencji uczniów
– Pomoc uczniom w przezwyciężaniu własnych trudności i ograniczeń.
-Pomoc uczniom w organizowaniu i planowaniu swojej pracy.
– Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i ujawniania swoich uczuć i emocji.
- Ø Wdrażanie metod radzenia sobie w trudnych sytuacjach
– Poszerzenie wiedzy dotyczącej sytuacji trudnych.
– Wdrażanie metod asertywnych.
– Pomoc uczniom w radzeniu sobie ze stresem.
– Pomoc uczniom w radzeniu sobie z własnymi ograniczeniami.
– Umiejętne szukanie pomocy.
Zadania profilaktyczne nauczycieli szkoły podstawowej.
- zwracanie- podczas dyżurów szczególnej uwagi na miejsca tzw. podwyższonego ryzyka: toalety, schody, szatnie itp.,
- informowanie na bieżąco wychowawców o niewłaściwym zachowaniu ich wychowanków zarówno przez nauczycieli dyżurujących jak pozostałych nauczycieli i pracowników szkoły,
- obserwacja zachowania uczniów w miejscach publicznych i zwracanie uwagi na przejawy agresji, niszczenia mienia.
- wdrażanie do świadomego unikania zagrożeń oraz kształtowanie umiejętności odmawiania i negocjacji,
- dawanie przykładów odpowiedzialności, sumienności, umiejętności rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
Zadania profilaktyczne wychowawców klasowych.
- pomoc uczniom w rozwiązywaniu trudności życiowych i rodzinnych,
- podnoszenie poziomu kultury osobistej uczniów- godziny wychowawcze dotyczące zachowania się w stosunku do rówieśników, osób dorosłych, w miejscach publicznych (kino, teatr, itp.),
- współpraca z rodziną- inicjowanie spotkań mających na celu omawianie problemów wysuwanych przez rodziców, np. wywiadówki profilaktyczne,
- wprowadzanie zajęć redukujących napięcie, relaksacyjnych, zajęć śródlekcyjnych,
- organizacja koleżeńskiej pomocy w nauce,
- kształtowanie postaw poszanowania mienia wspólnego, dbałości o estetykę klasy, szkoły i otoczenia.,
- systematyczne informowanie rodziców o postępach w nauce i zachowaniu ich dzieci,
- pomoc w poznawaniu samego siebie i kształtowaniu pożądanego systemu wartości.
- pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
- organizowanie pogadanek, prelekcji dla uczniów z udziałem policji, psychologa, pielęgniarki,
- pedagogizacja rodziców.
Zadania profilaktyczne rodziców
Mając na uwadze, że wychowanie dzieci to główne zadanie rodziców, a nauczyciele wspierają ich w dziedzinie wychowania, ustalono następujące zadania profilaktyczne dla rodziców :
- każdy rodzic czuwa nad tym, aby jego dziecko wykazywało właściwą kulturę osobistą oraz sumiennie realizowało obowiązek szkolny.
- rodzice utrzymują regularny kontakt z wychowawcą klasy,.
- rodzice biorą udział w przedsięwzięciach organizowanych przez szkołę mających na celu doskonalenie metod wychowawczych.
- rodzice uczniów sprawiających szczególne trudności wychowawcze winni kontaktować się ze szkołą w każdym przypadku stwierdzenia naruszenia obowiązujących norm i zasad oraz wspólnie znajdować sposoby rozwiązywania problemów.
Formy realizacji programu profilaktycznego
- W realizacji programu łączącego wychowanie, nauczanie i rozwijanie umiejętności psychospołecznych oraz wspieranie wszechstronnego rozwoju uczniów wykorzystuje się:
a) przedmioty nauczania,
b) godziny do dyspozycji wychowawcy klasy,
c) zajęcia sportowe,
d) zajęcia pozalekcyjne,
e) uroczystości klasowe, szkolne,
f) imprezy ogólnopolskie i regionalne,
g) zajęcia grupowe prowadzone przez trenerów doogoterapii dla dzieci z klas „0”
h) realizacja programów,, Szklanka mleka”, ,,Owoce i warzywa”, ,,Ze sportem za pan brat’’.
- Metody np.: ankiety, rozmowy, obserwacje, wykorzystane w ewaluacji wynikać będą z charakteru działań, warunków i okoliczności w których te działania są realizowane.
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH
L.p. | Zadanie | Sposób realizacji | Termin |
1. | Pedagogizacja rodziców – zagadnienia dot. uzależnień, potrzeb kolejnych etapów rozwojowych, okresu dojrzewania, przemocy i agresji, wychowawczej
funkcji rodziny. |
Tablice informacyjne dla rodziców.
Pogadanki, prelekcje, indywidualne rozmowy, spotkania ze specjalistami. |
Na bieżąco, w zależności od potrzeb |
2 | Integracja klasowa
i szkolna. |
Uroczystości i imprezy klasowe z udziałem rodziców.
Uroczystości szkolne.
Zajęcia integracyjne w klasach prowadzone przez wychowawców. |
Przynajmniej raz w semestrze
Wg kalendarza imprez
|
3 | Bezpieczna droga do szkoły, bezpieczeństwo w życiu codziennym.
|
Zajęcia według planu wychowawcy.
Zajęcia dotyczące przeciwdziałania przemocy realizowane w każdej klasie. Spotkania z policją z kl. 0 – VI. Monitorowanie zachowań uczniów podczas zajęć opiekuńczych
|
Na bieżąco
Po ustaleniu
Cały rok
|
4. | Likwidowanie deficytów rozwojowych w szczególności u dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. | Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze.
Zajęcia opiekuńcze. Pomoc w odrabianiu lekcji. Pedagogizacja rodziców. Spotkania z logopeda , psychologiem i pedagogiem. |
Cały rok
|
5. | Motywowanie uczniów do
właściwego zachowania poprzez przestrzeganie zasad i reguł w szkole |
Stosowanie na co dzień systemu oceniania z zachowania | Cały rok |
6. | Przeciwdziałanie agresji,
przemocy psychicznej, zachowaniom dyskryminacyjnym, wymuszeniom i kradzieżom.
|
Zajęcia dotyczące przeciwdziałania agresji realizowane w każdej klasie.
Spotkania uczniów z policją.
|
Na bieżąco,
w zależności od potrzeb |
7. | Zapobieganie kontaktom
z alkoholem, papierosami, narkotykami, lekami. |
Zajęcia dotyczące przeciwdziałania
uzależnieniom realizowane w każdej klasie przez wychowawcę w ramach godzin wychowawczych. Pogadanki z pielęgniarką.
|
Cały rok
|
8.
|
Promowanie zdrowego stylu życia. |
Organizowanie zajęć pozalekcyjnych, konkursów, zawodów sportowych, kół zainteresowań, zielonych szkół. Realizacja programów,, Szklanka mleka”, ,,Owoce i warzywa”, ,,Ze sportem za pan brat’’.
|
Cały rok |
9. | Ochrona uczniów przed niepożądanymi treściami w Internecie oraz brutalnymi programami i grami komputerowymi. | Pogadanki dotyczące przeciwdziałania przemocy w Internecie,
uzależnieniom od komputera, świadomego korzystania z komputera:
|
Cały rok
Cały rok |
10. | Wspieranie dzieci w trudnej sytuacji materialnej i zaniedbanych środowiskowo. | Rozmowy indywidualne z wychowawcami, uczniami, rodzicami –
bezpłatne posiłki(zupy, bułki), paczki okolicznościowe, podręczniki szkolne, stypendia socjalne, zasiłki, wolontariat. Współpraca z Radą Rodziców. |
Na bieżąco,
w zależności od potrzeb |
Program profilaktyki realizowany jest przy współpracy z organizacjami i instytucjami wspomagającymi dzieci i rodzinę.
- Program profilaktyki poddany będzie monitorowaniu i ewaluacji wraz z programem wychowawczym szkoły w zależności od zaistniałych potrzeb.
- Wyniki będą wskazówkami do pracy w kolejnych latach.