Program zajęć innowacyjnych ,,Matematyka da się lubić”
Autor: Magdalena Stolarska
Rodzaj innowacji: programowo-metodyczna.
Czas realizacji: 02.09.2019 r. – 26.06.2020 r.
Uzasadnienie realizacji innowacji:
Przyczyną opracowania i wprowadzenia innowacji była potrzeba wzmocnienia pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych – mającymi trudności w nauce matematyki.
W każdym zespole klasowym oprócz uczniów uzdolnionych matematycznie są uczniowie
przeciętni i wreszcie tacy, którzy mają duże problemy z opanowaniem wiadomości matematycznych.
Program ten jest napisany z myślą o uczniach, dla których matematyka jest nauką trudną. Uczniowie bojąc się matematyki nie lubią jej i nie uczą się jej i tym sposobem mają coraz większe zaległości. Wynikiem tego jest strach przed każdą lekcją i negatywna ocena. Brak wiary we własne siły jest najgorszym wrogiem ucznia. Można zmienić ten stan, jeśli w odpowiednim czasie dziecko otrzyma pomoc.
Program innowacji będzie realizowany na zajęciach wyrównawczych z matematyki podczas 2 godzin tygodniowo.
Cel ogólny innowacji:
Oryginalność innowacji polega na tym, że dodatkowe zajęcia z matematyki odbywałyby się także poza salą lekcyjną, np.: w banku, w kuchni, w sklepie, na terenie placu szkoły, gdzie można przeprowadzić pomiary i obliczenia, a zgromadzony materiał wykorzystywać na lekcjach matematyki. Uczniowie będą zbierać dane w formie ankiet i tworzyć wykresy i diagramy, ilustrujące zebrane informacje. Wyniki swojej pracy zaprezentują na gazetce ściennej. Zajęcia te od lekcji w klasie różnią się tym, że obejmują szerszą tematykę poznawczą, większy teren, znacznie dłuższy czas. Matematyka przestaje być wiedzą abstrakcyjną, gdy uczniowie zamiast zwykłych liczb, np.: liczą pieniądze. Zbliżenie treści zadania do sytuacji z życia wziętych sprawia, że dzieci szybciej zaczynają rozumieć polecenie, łatwiej liczą i więcej zapamiętują. Dziecko często nie dostrzega i nie rozumie otaczającej rzeczywistości, dlatego trzeba nauczyć go zauważać wartości tego, czego uczy się w różnych obszarach naszego życia. Ukazanie przydatności matematyki i jej narzędzi pozwoli uczniom lepiej doceniać wartość zdobywanej wiedzy. Tematyka, wokół której budowane będą sytuacje matematyczne, np.: skala i plan, wyrażenia dwumianowane, jednostki masy i długości, prędkość, droga, czas, statystyka, figury przestrzenne, zakupy, pomogą uczniom dostrzec związki matematyki z najbliższym środowiskiem. Otoczenie bliższe i dalsze szkoły, oglądane i badane w czasie zajęć w terenie ukazuje mnóstwo sytuacji, obiektów i przedmiotów, przez co wzbogaca umysł ucznia wiedzą – i to trwałą, bo związaną z silnymi wrażeniami i przeżyciami. Wszystko to budzi zainteresowania uczniów, zachęca do myślenia i wykonywania pracy umysłowej. Zorganizowane przebywanie uczniów poza szkołą uczy współżycia i współpracy w świadomej dyscyplinie, rozwija zaradność, sprzyja wyrabianiu aktywnych postaw matematycznych. Zaproponowane tematy będą atrakcyjne poznawczo i użyteczne dla uczniów oraz będą wymuszały ich wielostronną aktywność poznawczą.
Finałem zajęć będzie zorganizowanie przez uczestników zajęć rozgrywek matematycznych dla uczniów, które zostaną przeprowadzone podczas obchodów Dnia Dziecka w czerwcu 2020 r.
Cele szczegółowe:
– Wzrost zainteresowania matematyką wśród uczniów.
– Rozwijanie logicznego myślenia.
– Kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem matematycznym.
– Ćwiczenie umiejętności czytania ze zrozumieniem.
– Kształtowanie umiejętności stosowania matematyki w sytuacjach praktycznych, dostrzegania
prawidłowości matematycznych w różnych dziedzinach życia codziennego.
– Pogłębienie więzi koleżeńskich poprzez współpracę i zdrową rywalizację.
Założone do uzyskania efekty:
– nastąpiły pozytywne zmiany w zakresie efektów kształcenia,
– ukazano inny obraz spostrzegania matematyki,
– uczniowie łatwiej osiągają pozytywne wyniki w nauce,
– uczniowie nabyli umiejętność rozwiązywania podstawowych problemów z życia codziennego za pomocą działań matematycznych.
Opis planowanych działań:
Uczniowie będą utrwalać wiadomości oparte na założeniach programu Matematyka (wyd. „Mac”) oraz doskonalić umiejętności matematyczne niezbędne w życiu codziennym. Będą mogli się wykazać na płaszczyźnie artystycznej poprzez wykonywanie prac manualnych (bryły obrotowe, graniastosłupy). Będą korzystać z zasobów internetowych, z programów komputerowych, tablicy interaktywnej, ćwiczeń interaktywnych, gier dydaktycznych i pomocy dostępnych w szkole.
Ewaluacja:
Ewaluacja działań innowacyjnych prowadzona będzie przez cały okres trwania programu.
Dokonana zostanie poprzez:
– Przeprowadzenie ankiet ewaluacyjnych dla uczniów i rodziców;
– Dorobek uczestników zajęć zaprezentowany na wystawkach;
– Potwierdzenia sukcesów uczniowskich w pozytywnych ocenach szkolnych
– Naturalną formą ewaluacji będzie poziom zadowolenia dzieci z własnych dokonań i umiejętności rozwiązywania problemów matematycznych z życia codziennego.
-Zorganizowanie przez uczestników zajęć rozgrywek matematycznych dla uczniów, które zostaną przeprowadzone podczas obchodów Dnia Dziecka w czerwcu 2020 r.
…………………………………
Opracowała: